BCAA – co to jest?

BCAA – co to jest?

BCAA to coraz częściej stosowany przez sportowców suplement, którego skuteczność potwierdzona została badaniami naukowymi. Jest zażywany zarówno przez osoby trenujące wyczynowo, jak i przez amatorów. Nic dziwnego. W odpowiednich dawkach substancja ta pomaga w znaczny stopniu zwiększyć efektywność treningu.

Czy jest BCAA?

BCAA, czyli z angielskiego branched chained amino acids to aminokwasy rozgałęzione, które są niezbędne do rozwoju masy mięśniowej i wzrostu siły. W skład suplementu wchodzą trzy aminokwasy egzogenne (nieprodukowane przez organizm człowieka): leucyna, walina oraz izoleucyna. Każdy z nich ma inne, ściśle określone działanie. Leucyna odpowiada za zwiększenie syntezy białek w mięśniach oraz hamuje działanie kortyzolu, który jest odpowiedzialny za procesy kataboliczne w mięśniach. Walina usprawnia procesy pozyskiwania energii przez mięśnie i reguluje poziom hormonu wzrostu. Izoleucyna natomiast, również pomaga zniwelować procesy kataboliczne oraz obniża poziom cukru we krwi.

BCAA

BCAA

Co daje stosowanie BCAA?

Przyjmowanie suplementu w odpowiednich ilościach niesie za sobą szereg korzyści. Przede wszystkim przyspiesza przyrost tkanki mięśniowej poprzez zmniejszanie procesów katabolizmu oraz zwiększanie produkcji białek w mięśniach. Wpływa korzystnie także na redukcję tkanki tłuszczowej oraz zwiększa wytrzymałość podczas treningu. Dobre bcaa wpływają na aktywność neuroprzekaźników oraz hamują proces odczuwania bólu. Przyspieszają również regenerację mięśni po treningu.

Dawkowanie BCAA

Okazuje się, że stosowanie zbyt dużych dawek suplementu BCAA wcale nie wpływa na coraz lepsze wyniki. Naukowcy określili ścisłą dawkę, która najkorzystniej wpływa na organizm sportowca. Wynosi ona od 0,5 do 1 g na 10 kg masy ciała. Taka ilość w zupełności wystarczy, by pokryć zapotrzebowanie organizmu. BCAA należy stosować przed i po treningu. Podobnie jak inne białka, zaleca się przyjmowanie suplementu w odstępie 15 minut po zakończonych ćwiczeniach. W dni wolne od treningu BCAA można przyjmować rano, na czczo, oraz przed snem.

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Najnowsze

Najczęściej komentowane

Facebook Comments